Migræne og hovedpine - årsag og behandling

Du er ikke alene og du er ikke sart!

[LINK] Ifølge Migræne og Hovedpineforeningen er spændingshovedpine, som er den mest almindelige form for hovedpine, noget som stort set os alle på et tidspunkt vil rammes af.

Heldigvis er der rigtig gode muligheder for at reducere din hovedpine eller migræne – permanent – også uden piller og anden medicin. Det kræver dog en vis portion selvomsorg og parathed til at lytte til din krops signaler…!

Helt ubevidst spænder vi nemlig ofte op i f.eks. kæbe og nakke når hverdagens arbejdsopgaver lige ’skal ordnes’. Hvis vi kan lære at blive bevidste om sådanne spændinger, kan vi også lære at slappe af i disse muskler, også når hverdagen presser på. Og det kan gøre underværker for din hovedpine eller migræne – det lover jeg dig!

Den skjulte smerte

Hyppige og stærke hovedpiner kan være frygtelig invaliderende, og også vanvittigt frustrerende, da det jo ikke er en ’skade’ som andre kan se. Så rigtig mange skal både døje med at have ondt, samtidig med at de ikke altid føler sig forstået af venner, kollegaer og partnere, når man er nød at trække sige, holde fri eller lægge sig ind i sengen. Det gør selvfølgelig kun ondt værre, også at skulle kæmpe med følelserne af frustration, skyld, irritation og magtesløshed oven i en dunkende hovedpine!

 

Piller og medicin

En gang i mellem kan det give mening at slukke for hovedpinen med en pille, men hvis dette behov bliver for regelmæssigt, kan vi hurtigt komme til at skyde os selv i foden. For hovedpinetabletter og migræne medicin kan faktisk både vedligeholde og sågar fremme hovedpine, hvis vi begynder at indtage dem for ofte. [LINK] Og vi spiser mange hovedpinepiller i Danmark – i gennemsnit 175 piller om året!

  Smertestillende tabletter og migrænemedicin kan hjælpe mod hovedpine og migræne, men hvis man begynder at tage piller for ofte, kan det have den modsatte effekt!

Smertestillende tabletter og migrænemedicin kan hjælpe mod hovedpine og migræne, men hvis man begynder at tage piller for ofte, kan det have den modsatte effekt!

 

Hvorfor får man hovedpine?

Det der er vigtig at huske på er, at hovedpine er et tegn på at kroppen beder dig om at slappe af. Det frustrerende er selvfølgelig, at vi ikke altid præcis er klar over hvad det lige er vi skal slappe af med. [LINK] For det er en typisk misforståelse, at man har ondt i hovedet fordi man er stresset. Det at have stress (som i sig selv kan være en meget vanskelig definition) og at stresse sin krop er nemlig ikke nødvendigvis det samme.

Smerter i kroppen er dog ofte forbundet med, at vi på en eller anden måde stresser vores krop og det samme er tit gældende for hovedpine og migræne (ud over at det selvfølgelig spiller ind, at nogle højst sandsynligt fra naturens side er mere ’modtagelige’ over for hovedpine end andre).

 

Krop og tanker

Vi stresser stort set alle vores krop dagligt. F.eks. med for meget ’junk food’, for lidt søvn, for meget arbejde, osv. Den sædvanlige remse…

Hvad mange dog ikke er klar over er, at vores krop i høj grad også kan stresses af vores tanker.

F.eks. kan tanker omkring hvad vi bør gøre eller burde have gjort være enormt stressende – fysisk stressende. Når vi udfører en handling vi dybest set ikke ønsker, men gør alligevel – fordi vi føler os forpligtede af en eller anden årsag – så mærker kroppen nemlig med det samme, at vi gennemtvinger noget der egentlig ikke falder os naturligt. På den måde bruger vi en unødigt masse, ekstra energi i vores hverdag på at gennemtvinge unaturlige handlinger (dvs. handlinger vi dybest set ikke har lyst til). Al den energi kommer typisk til udtryk gennem muskelsammentrækninger, f.eks. i kæben, skuldrene, nakken, albuerne, maven, osv.

  Helt ubevidst spænder vi ofte op i kæbe og nakke, når vi skal ’tage os sammen’. Hvis vi til daglig er i situationer hvor vi netop ’skal tage os sammen’, kan disse spændinger nemt sætte sig som hovedpine eller migræne.

Helt ubevidst spænder vi ofte op i kæbe og nakke, når vi skal ’tage os sammen’. Hvis vi til daglig er i situationer hvor vi netop ’skal tage os sammen’, kan disse spændinger nemt sætte sig som hovedpine eller migræne.

Prøv selv at mærke efter, næste gang du føler dig fanget i at skulle lave noget du ikke har lyst til. Kan du mærke om du spænder op et sted i kroppen?

 

Hvad hjælper på hovedpine og migræne?

Så hvordan kan jeg hjælpe dig? Som kropsterapeut symptombehandler jeg ikke, men hjælper dig i stedet til bedre at kunne forstå din egen krop og dens signaler – og migræne f.eks. er i den grad et signal! Med denne forståelse vil du faktisk selv permanent kunne gøre dig fri af smerterne. Dvs. jeg fjerner ikke (og kan slet fjerne) din migræne, men jeg kan hjælpe dig til at forstå hvad det er der forsager den, så du rent faktisk selv kan gøre noget aktivt ved det.

Mange oplever dog en reduktion i både styrke og hyppighed af deres hovedpine eller migræne efter blot én eller få behandlinger. Dette skyldes, at en afspænding af kroppen, især omkring nakke og skuldre, tillader bedre strømning af blod til hovedet, samt tømning af ophobede affaldsstoffer, hvilket medvirker at ’trykket letter’.

Det bedste er dog – som sagt – dette: En kropsterapeutisk behandling kan åbne op for en langt bedre forståelse af kroppen og dens signaler, så du kan begynde at blive bedre til at se, hvad det er for nogle mekanismer, der giver dig ondt i hovedet. Hvor, hvornår og overfor hvem gør du ting, fordi du i høj grad føler at du bør, og uden at tage hensyn til om du reelt har lyst?

Carina (46 år) fortæller:

"Jeg kom egentlig til Simon med et dårligt knæ, men vi kom hurtig til at snakke om min migræne, som jeg har døjet med i årevis og egentlig havde opgivet at kunne gøre noget ved ud over Panodiler. Simon løsnede op for min ryg og nakke, hvilket havde en kæmpe effekt! Det er som om han skabte en kobling, jeg ikke anede eksisterede og jeg kan nu med en ordentlig vejrtrækning og selvafspænding ’slukke’ helt for mine hovedpiner."

For dybest set handler det om, at lære hvordan vi kan blive bedre til at tage omsorg for os selv, hvilket kræver en villighed til at arbejde med vores gamle vaner.  Så hvis du er klar på at give dig selv og din krop den omsorg der skal til – og ikke blot leder efter det hurtige fix – er der til gengæld en virkelig stor pris at vinde: Nemlig et liv med langt større glæde og velbefindende, og langt færre smerter.

Og jeg taler af erfaring! Både fra mig selv og rigtig mange af de klienter jeg har haft gennem døren.