Migræne behandling – et alternativ

’Hanne’ (det er ikke hendes rigtige navn), som jeg har behandlet over knap et halvt års tid nu, faldt over mit tidlige indlæg omkring migræne behandling og årsager.

Da vi havde vores første snak, fortalte hun at hun havde døjet med migræneanfald lige siden teenageårene. Hun er nu i 40’erne. Hanne havde selvfølgelig gennem tiden afprøvet et hav af muligheder inden for migræne behandling, men ’nøjedes’ i dag med medicinering.

 

”Jeg har lært at leve med min migræne”…

Det interessante var, at Hanne som udgangspunkt sagde, at hun havde lært at leve med sin migræne og at det jo egentligt kun berørte hende mens anfaldende stod på.

Der gik dog ikke lang tid før hun nævnte, at hun godt nok også brugte en del energi på at forholde sig til sin migræne imellem anfaldende…


downtown_kropsvis_manuvision_kobenhavn_0006.jpg

Hvorfor skal det være så svært?

Hvis du er som mig, så er du en håbløs perfektionist! Men du vil så gerne kunne slappe af og give mere slip. Gøre dig fri af det der uendelige tankemylder, der med stemmer af tårnhøje forventninger bogstavelig talt driver dig til vanvid! Har jeg ret? Prøv at læse videre her og se om der er noget du kan genkende...

Du er også meget velkomme til at kontakte mig, hvis du har et specifik spørgsmål, som du godt kunne tænke dig svar på.

Du finder min kontakt formular her.

Ellers fortsætter min blog lige herunder :-)


Hun var jo trods alt kommet til mig og havde selvfølgelig ikke helt opgivet sin migræne behandling, og håbet om at kunne blive fri for både sygdommen og medicinen. Hvad hun heller ikke havde opgivet, fandt vi ud af, var den naturlige og dybe frustration over, at skulle have kæmpet med det her i så mange år.

Faktisk gik det op for Hanne, at den primære stress faktor i forbindelse med hendes migræne ikke er selve anfaldende, men tiden i mellem dem…! Usikkerheden for hvornår de rammer igen; frustrationen over ikke at kunne planlægge frit og have plads til spontanitet; selvbebrejdelsen når hun har overgjort det, ikke fulgt ”reglerne” og føler at hun selv er skyld i at have aktiveret et anfald.

 Hvad er det værste ved migræne - selve anfaldende eller tiden imellem anfaldende? Det er selvfølgelig to meget forskellige situationer, men ofte er der en betydelig stress faktor bundet op på usikkerheden og frustrationen ved at skulle kæmpe med en lidelse, der i den grad kan være hæmmende for hverdagen og livet.

Hvad er det værste ved migræne - selve anfaldende eller tiden imellem anfaldende? Det er selvfølgelig to meget forskellige situationer, men ofte er der en betydelig stress faktor bundet op på usikkerheden og frustrationen ved at skulle kæmpe med en lidelse, der i den grad kan være hæmmende for hverdagen og livet.

Allerede under anden behandling kunne hun ikke holde frustrationen tilbage – og så skete der noget, på en gang overvældende, men også rigtig fint:

Idet hun faktisk gav sig selv lov til at indrømme (over for mig, men nok primært over for sig selv) hvor fuldstændig uoverskueligt frustrerende det var, altid at have skullet kæmpe med den elendige skod migræne…. Så var der noget der gav slip.

Efter årtiers kamp med hovedpinen, og ikke mindst årtiers kamp med sig selv, var der pludselig rum til en pause. Og det var noget af det mest forløsende hun havde oplevet i hele sit lange forløb med migræne behandling.

 

Migræne behandling – ikke kun et spørgsmål om medicin

Migræne kan have forskellige udtryk og forskellige årsager. Noget, der dog – uanset hvad – er helt centralt i migræne behandling, er kredsløbet!

Migræne handler i høj grad om spændinger. Spændinger, der blokere for ordentlig gennemstrømning af ilt og næring til alle kroppen afkroge, samt udledning af ophobede affaldsstoffer.

Og som det er med så mange andre smertende lidelser, så gør migræne det ikke ligefrem lettere ikke at spænde. Hverken under et anfald eller imellem anfald, hvor man måske ikke kæmper med selve smerten, men i stedet med frygten for smerten.

Vi er nød til at anerkende, at vores følelsesliv spiller en fuldstændig central rolle ift. hvordan vores krops har det rent fysisk. Er vi stressede, spænder vi op i kroppen (bare tænk på begrebet ”at være anspændt”); er vi ængstelige, spænder vi op; er vi vrede, spænder vi op; osv., osv.

Og når kroppen spænder op, så forstyrrer det kredsløbet. Og så vil der være områder, der ikke får den ilt og næring, der er brug for. Resultatet kan være inflammation, cellenedbrydning, iltmangel, ophobning af affaldsstoffer – alt sammen noget der kan kommer til udtryk som f.eks. migræne, frossen skulder, tennisalbue, løberknæ, hofteproblemer, gigt, og …. (listen er lang, som du nok kan forestille dig).

 

Er den alternative behandling virkelig så alternativ?

Migræne er i virkeligheden i langt højere grad et symptom end en sygdom i sig selv, og i rigtig mange tilfælde er migræne relateret til nogle af de følelsesmæssige aspekter i vores liv, som gør at hverdagen ikke altid er helt så ’ligefrem’ som vi kunne ønske os det. Derfor skal migræne behandling også relateres til vores følelsesliv. Selvfølgelig kan man tage medicin mod smerter. Husk blot på, at dette ikke er migræne behandling, men snarere smertelindring.

Kropsterapeutisk behandling arbejder med den stærke og efterhånden veldokumenterede sammenhæng, der er mellem krop og psyke – mellem f.eks. vores følelser og vores immunforsvar. Hvad der bliver betegnet som alternativ behandling, omhandler ofte de former for behandling, der netop anerkender denne sammenhæng og bruger den aktivt i behandlingen – frem for at arbejde med enten det ene eller det andet.

Har du spørgsmål eller kommentarer, kontakt mig endelig på simon@kropsvis.dk.

 

Læs også