Frossen skulder – hvad er det?

Okay, så der er er god sandsynlighed for, at du er landet på den her side fordi:

  • du har ondt i skulderen og fået at vide, at det formentlig er en ’frossen skulder'.
  • du kan ikke fuldt bevæge skulderen, som du plejer.
  • du har allerede være til lægen og/eller hos en fysioterapeut, men har stadig problemer.
  • du er frustreret og træt af at have ondt.
  • du stresser over hvor lang tid det her skal vare.

 

Hvad er en frossen skulder?

Langt de fleste tilfælde af en frossen skulder skyldes en muskulær blokering og/eller inflammation i og omkring skulderledet. Dette kan medføre en følelse af låsthed og derved en manglende evne til at kunne bevæge ledet frit, hvilket kan resultere i yderligere inflammation og smerte, og dermed endnu mindre bevægelse (fordi det gør ondt).

Alt i alt en frustrerende, ond cirkel…

Så hvad gør man?

Lige som mange andre autoimmune lidelser (der ofte bliver klassificeret som ’ukendte’ og/eller ’kroniske’), stilles en frossen skulder som en såkaldt udelukkelsesdiagnose – simpelthen fordi der ikke er nogle målbare beviser på tilstanden ud over klientens historie. En frossen skulder er (igen, som mange autoimmune lidelser) i langt de fleste tilfælde et stress respons.

 

Hvordan kommer stress ind i billedet?

Stress er mange ting. Vi stresser dagligt vores krop og det er der som sådan intet i vejen med! Problemer opstår når vi udsættes for den samme (form for) stress over en længere periode.

Altså: Din krop reagere prompte på din følelsesmæssige tilstand. Dvs., hvis du har travlt i hovedet (eller i det hele taget er følelsesmæssigt påvirket), så er kroppen med på den vogn! Også selvom det du laver er en relativ simpel, fysisk opgave, dvs. sidder foran computeren, skræller gulerødder, bærer indkøbsposer hjem, er til møde med chefen, osv.

 Korte præstationer er fint - også selvom det stresser kroppen. Men hvis vi er stresset over længere tid, er kroppen også udsat for stress i længere tid. Fordi vi ubevidst spænder op i musklerne, når vi skal præstere i dagligdagen, kan det over tid give blokeringer omkring de store led, hvilket forhindrer ordentlig gennemstrømning af ilt og næringsstoffer. Resultatet kan være inflammation og låsthed i ledet, som f.eks. opleves ved en frossen skulder.

Korte præstationer er fint - også selvom det stresser kroppen. Men hvis vi er stresset over længere tid, er kroppen også udsat for stress i længere tid. Fordi vi ubevidst spænder op i musklerne, når vi skal præstere i dagligdagen, kan det over tid give blokeringer omkring de store led, hvilket forhindrer ordentlig gennemstrømning af ilt og næringsstoffer. Resultatet kan være inflammation og låsthed i ledet, som f.eks. opleves ved en frossen skulder.

Hvis tankerne kører med 100 km/t, så er kroppen ofte aktiv som var vi rent faktisk ude og løbe 100 km/t. Og vi bemærker det overhovedet ikke! Vi står og skæller gulerødder i køkkenet, mens vi tænker på alt det arbejde vi skal lave resten af ugen, den jobsamtale vi skal til i morgen, eller skænderiet vi lige har haft med vores partner. Og selvom selve det at skrælle gulerødder ikke kræver den vilde kraftpræstation, så er vi totalt anspændt i kroppen, fordi den blot reagerer på vores mentale anspændthed.

Prøv næste gang du er i gang med at skrælle grøntsager eller sidder foran computeren, at mærke om du spænder op andre steder end i de muskler, der rent faktisk er brug for: Lænden, skulderne, nakken, balderne? (Det er ikke uden grund, at det hedder ”at man skal stramme balderne”…).

Når vi spænder sammen i muskulaturen omkring skulderledet (f.eks. deltoid og trapezius på bagsiden og brystmuskulaturen på forsiden), så lukker vi af for fleksibilitet og gennemstrømning i og omkring skulderen.

Og så er vi tilbage til den muskulære blokering jeg nævnte i starten og den onde cirkel, der i sidste ende kan lede til en frossen skulder.

 

Hvad stiller jeg op med en frossen skulder?

Det simple svar, som gælder i rigtig mange tilfælde: Manuel terapi med fokus på vejrtrækning. En frossen skulder gør ondt, og er ikke noget der bare skal tvinges op. Den bedste og mest holdbare løsning er at få åbnet op for gennemstrømning, så der kan komme ilt og næringsstoffer ud i det betændelsesramte områder, samt at ophobede affaldsstoffer kan blive ’skyllet’ ud.

Dette kræver at man kan frigive spændet omkring skulderledet, hvilket allerbedst gøres i et samarbejde mellem behandler og behandlingsmodtager. Der er noget det skal turde give slip, så blokeringen kan få lov at åbne sig i sit eget tempo – og dette gøres mest effektiv gennem dyb, rolig og tillidsfuld vejtrækning, samtidig med at skulderledet masseres og løsnes op.

Mange oplever et delvist slip allerede ved første behandling, nogle få oplever at spændet slipper fuldstændig. Ofte tager det en række behandlinger for at kunne nå helt til bunds.

Læs også: Frossen skulder - behandling og forebyggelse.