"Dans med dig selv!"

Når du downloader min guide, "9 Trin til Frihed og Glæde", spørger jeg, om du har lyst til at dele hvad der rører sig i dig lige nu (det er helt anonymt! - jeg kan ikke se hvem der har skrevet).

Jeg får rigtig mange fine og bevægende svar.

Det rører mig og jeg kan tit spejle mig i det der bliver skrevet, og det inspirerer mig enormt til at dykke mere ned i mit arbejde som behandler, samt til de ting jeg selv skriver her på bloggen og på min Facebook side.

Forleden faldt jeg over dette svar:

“Jeg kan ikke føle glæde. Er altid anspændt og nervøs for fremtiden. Synes ikke jeg gør det godt nok, tvivler på mig selv som mor. Bliver hurtig træt, lider af smerter i lænd, hofter, skulder og nakkespændinger.” (Anonym)

Jeg overbevist om, at der er rigtig mange, der kan genkende noget af dem selv her...

Men hvad er det som skaber denne anspændthed? Den her tvivl på egne evner? Ikke bare som forælder, men i alle mulige henseende. Og hvordan hænger det sammen med træthed, smerter og spændinger?

Når vi arbejde med anspændthed, så er der 2 lag:

 

Det ydre spænd

I det yderste lag mærker du konsekvenserne ved den her anspændthed: Smerterne, spændingerne, trætheden. En krop der kæmper, fordi du kæmper.

Et manglende overskud fordi du på en eller anden måde ikke er i ro.

Det er svært at komme uden om, at kalde det for stress. Og kroppen reagerer på, at du prøver at bruge mere energi end du egentlig har til rådighed. Typisk drevet af en overbevisning om hvad du burde være i stand til, i forhold til hvad der rent faktisk føles naturligt for dig. Der er et eller andet der ikke stemmer overens, noget der ikke er i balance.

Helt grundlæggende kan man sige, at der er noget i dig selv, som du kæmper imod. Og det koster!

 

Det indre spænd

Så hvad det for en indre kamp, der foregår her?

Hvad er det for nogle dybere mekanismer, de følelses- og tankemæssige mønstre, som hele tiden taler ind i den her tvivl på dit værd og dine evner?

Og som hele tiden resulterer i den her dårlige samvittighed, over alt hvad du tænker du burde kunne og gøre, men alligevel ikke formår.

Hvad er kernen i det her? Hvor stammer det fra? Og hvad kan du gøre ved det?

 

“Hvordan hænger det sammen?”

Personligt blev jeg træt af brandslukning.

Som så mange, var jeg blevet godt og grundig træt af, at spænde ben for mig selv og kæmpe imod mig selv.

Men jeg opdagede, at jeg primært brugte min tid og energi på at håndtere konsekvenserne, i stedet for at håndtere årsagen.

Det ydre spænd (smerter, spændinger, uro, fysisk og mentalt underskud) er tegn på at du kæmper. Nogle ville kalde dem stress symptomer.

De er super vigtige at være opmærksomme på, men vi skal virkelig huske, at de netop er symptomer.

Hvis vi kan se vores ydre spænd i forhold til de dybere, indre spænd kan vi til gengæld virkelig begynde at bruge dem aktivt, i forhold til at løsne op helt inde ved kernen af det vi kæmper med.

 

“Så hvad kan jeg gøre?”

Opmærksomhed er alt!

Tit begynder vi først rigtigt at mærke os selv, når vi er totalt udmattede. Når anspændtheden er blevet til smerter. Når tvivlen er blevet til en knude i maven, som giver åndenød, problemer med fordøjelse og låsthed i lænden.

Det er når de ydre spænd er begyndt at fylde så meget, at vi simpelthen ikke har overskud til at fokusere på andet.

Netop derfor er det selvfølgelig enormt vigtigt altid at tage de ydre spænd alvorligt. Men når vi arbejder med dem, er vi samtidig hele tiden nødt til, at have for øje hvad de kommer af.

Er der bestemt situationer, der ‘trigger’ smerter, træthed, uro? Og hvis vi begynder at kigge på disse situationer, hvad ligger der så i dem, som potentielt kan påvirke os på et dybere plan?

Er der bestemte personer i dit liv, der bliver ved med at vække gamle, genkendelige følelser? Til trods for, at disse mennesker udelukkende handler ud fra der hvor de står. At det de gør og siger, dybest set ikke har noget med dig at gøre?

 

Yin og Yang

De ydre spænd er en reaktion på de indre spænd. Som udgangspunkt vil vores følelsesmæssige forsvar svare igen på pres indefra ved at forstærke de ydre spænd, så de indre spænd, som er vores dybe følelsesmæssige blokeringer, bliver holdt inde.

Vi forstærker vores eget “panser”, så vi ikke skal bliver slået for meget omkuld af svære følelser, som f.eks. sorg og vrede.

1.png

Samtidig er de indre spænd også påvirket af de ydre spænd. Og det er en god nyhed!

Fordi med f.eks. udstrækning, meditation og fokus på dit åndedræt kan du selv løsne op i de ydre spænd og dermed give plads til, at noget dybere kan få plads.

2.png

Derfor oplever mange også i behandlinger, at dybere følelser kommer op til overfladen, når kroppen bliver afspændt. Det sker når det indre spænd, vores kerne-spænd, får plads og begynder at give sig.

Det er lidt af en dans! Fordi hvis vi give for meget og for hurtigt slip på de ydre “forsvarsværker”, kan der kommer mere op til overfladen end hvad vi kan overskue, hvilket lynhurtigt får portene til at lukke igen.

Der er både en præmis i, at vore arbejde med denne dybere overgivelse, vil opleves som noget der åbner og lukker, åbner og lukker, åbner og lukker.

Samtidig skal vi også være opmærksomme på vores egne grænser, så vi ikke forsøger at tvinge noget åbent, som ikke er klar til det.

Overgivelse er ikke det samme som at holde ud!

Og udholdenhed ikke er det samme som at være ligeglad.

Dansen er netop hele tiden at turde udforske grænserne, men også hele tiden være dybt opmærksom på alt hvad der kommer op til overfladen.

Så vi hele tiden kan bliver klogere på hvornår vi skal sige til og hvornår vi skal sige fra.